2015. feb 05.

Nemesnádudvari Tőzeges Túra

írta: Kartics

2013 év végén Pisti barátommal elhatároztuk, hogy a következő évben megismerkedünk a nagyhalas horgászattal. Ezt részletesen leírjuk a bemutatkozó cikkünkben is, ha szeretnétek minket és a kezdeteket jobban megismerni, akkor azt is megtaláljátok it a blogon. Egész télen olvasgattunk cikkeket, fórumokat, sok-sok videót néztünk az interneten, és lassan kirajzolódott, hogy hova is szeretnénk elmenni "bojlizni".

Miközben tavakat nézegettünk Pisti felhívta a figyelmemet nemesnádudvari tőzeges tavakra. Az első akadály ott ért minket, hogy nincsen honlapjuk. Egy kis kutakodás után találtam elérhetőséget a tógazdához. Nagyon készséges és szimpatikus volt az első pillanattól. Áprilisban hívtam fel, de már csak szeptemberre sikerült helyet foglalni. Hangsúlyozom, nincs honlapja a tónak. Ez azért van, mert nem szeretnének "tömeghorgászokat" a parton. A tórendszerről (valójában 5 tóból áll) azt kell tudni, hogy 1 tó nevelőtó, a másik 4 tavon (tavak össze vannak kötve átfolyóval) lehet horgászni összesen 6 horgászálláson. Ezért is van ez a nagy túljelentkezés. Viszont ez a tó egy igazi gyöngyszem. Érintetlen természet. Megközelíteni is olyan módon lehet, hogy töltés tetején, földúton kell zötykölődni kb 2-3 km-t. Áram nincs, víz is csak egy központi húzós kútból. Igazi paradicsom, ha valaki szeretne kiszakadni a civilizációból. Mint a neve is mutatja, korábban tőzeget bányásztak ki innen, utána keletkeztek a tavak. Később halnevelő tó lett belőle, amit aztán elhanyagoltak, de a halak megmaradtak. Majd a mostani tulajdonos, ezt vásárolta meg, élhető, horgászható környezetté varázsolta. A sekélyebb tavak kb 80cm, a mélyebb tavak kb 120-130 cm mélyek. A mederfenék egysíkú, mindenhol 20-30 cm iszap található. Viszont, a partszakasz annál változatosabb. Az összes tavon, csak egy oldalról lehet horgászni, ezáltal a többi oldal tartogat kihívásokat. Bedőlt fák, bokrok, akadók. Minden olyan elem megtalálható ami igazán jó haltartó hely. Halállományáról azt kell tudni, hogy rengeteg 20+os ponty, 25-30+os tokhal (34kg fölött van már a tórekord) és kapitális akár 80kg-os harcsák is élnek a tavakban.

2014. szeptember. Ekkora változott meg minden számomra. Este, már sötétedésben érkeztünk a tóra. Gyors táborépítés, kipakolás, elrendezkedés és tanácskozás. Hogyan is legyen először. Két opciónk volt. Első este vagy csak kereső horgászatba kezdünk, PVA csomagokkal a horog mellett, vagy rendesen bebójázunk. Végül a kettő keveréke mellett döntöttünk. Pisti barátom vízre szállt, bebójázott, megjelölte az akadókat. Úgy döntöttünk, hogy reggelig így jó lesz, aztán majd világosba letapogatjuk a mederfeneket. Behúztuk a botokat PVA csomagokkal, megvacsoráztunk majd aludni tértünk. Reggelig néma csönd volt.

Másnap reggel felébredtünk, főztünk egy kávét, kitekertük a szerelékeket és csónakba szálltunk. Kb egy-másfél órát tapogattunk, helyeket kerestünk, majd átbójáztunk. Pisti a bal oldali partfalon talált egy ígéretesnek tűnő bokros részt. Sajnos, mint egy kiderült csak kárászokat adott, viszont azokból szép nagyokat. Másik két szereléket a tó túlpartján lévő bokor elé húzta, ahová a bóját is rakta. Később innen jött a túra első hala, ami egy 6-7 kg körüli töves volt.

Én a túlparton találtam szintén egy jó akadós részt oda etettem és bójáztam. Ezt a helyet két szerelékkel horgásztam meg. A harmadik horgot ettől jobbra, szinte a part tövébe, egy belógó bokor alá húztam. Sajnos egész nap azt az egy pontyot sikerült fogni, illetve még néhány nagyobb kárászt. Nekem két halam ment el, az egyik az etetésről, amin halibut pellettel horgásztam meg, a másik a jobb oldali akadó alól ahol a CFB Deep Sea World volt a csali. Este elhatároztam, hogy az egyik botommal keresőhorgászatot fogok folytatni. Így fogtam a jobb oldali botomat és halibut pellettel egy szem fűszeres pop uppal találomra egy kicsit jobbra tartva bedobtam kb közép távra. Eltelt nagyjából  1 óra, mikor megszólalt a jelző. Kb 20 perc fárasztás útján a matracon pihent életem eddigi legnagyobb hala. Egy 15,7Kg-os erős, egészséges spanyol mintás ponty.

Folytattam az alábbi módszert, ugyanazzal a csalival, kb ugyanoda visszadobtam a botomat. Egy kis idő múlva, megszólalt Pisti jelzője is. Pikkelyes barátunk 8Kg-ot nyomott.

Éjszaka folyamán sikerült még fogni néhány 8-10 Kg körüli pontyokat. A következő két napban folytatódott ez a kapássorozat. Nem igazán a mennyiség, inkább a minőség dominált.

Volt olyan nyurga, amelyik a tó közepén vitt minket a csónakkal, olyan erőben volt. Ami érdekes volt számomra, hogy a pelletet egy idő után hanyagolták a halak. Akkor váltottam Deep Sea Worldre, ami adott még 3db nagyobb halat. 10,2Kg, 14,3Kg, 15,2Kg.

Pisti is fogott szép számmal, sajnos őt most elkerülték a nagyobb darabok. 6-8Kg közöttieket fogott zömével, remélem legközelebb ő is átlépi a 15+os határt.

Sajnos, az álmom, egy méretes tok elmaradt, de legközelebb ismét megpróbálok becserkészni egyet.

Ami a hétvége tanulság volt számomra:

- Etetett helyeknél néha a véletlenszerűen kiválasztott helyek jobban működnek. Elvégre a horgászat nem egy egzakt tudomány. Hiába a sok munka, felkészülés azért szerepe van a szerencsének is benne sok esetben.

- Ha nem megy egy csali, ami korábban működött akkor bátran érdemes váltani, kísérletezni. Vesztenivalónk nincsen.

- A hétvége egyik nagy meglepetése számomra a tógazda, Kiss Ferenc hozzáállása volt. Amikor valaki új horgász megy hozzájuk, beszélget veled mikor horgászol, ott tölt pár órát melletted, és ha azt látja, hogy nem megfelelően bánsz a halakkal, akkor többet nem kell menned. Mesélt is egy-két példát, jót derültünk rajta.

Szeretnék köszönetet mondani Horváth Csabának a kiváló minőségű csalikért, Kiss Feri tógazdának a rengeteg tanácsért és persze Pisti barátomnak, akire mindig számíthatok ha bármikor szükségem lenne rá.

Kövessetek minket akár a facebbook-on is, itt még több képet találtok a pecákról és a fogáskoról!